Justiční akademie realizovala tento projekt v období 1. ledna 2020 až 31. března 2024. Záznam ze Závěrečné konference projektu, která se konala v Praze dne 14. 11. 2023, a všechny hlavní výstupy z konference je možné najít také zde. Z projektových aktivit vzešly tyto výstupy:
1) Realizace prezenční výuky
Na vzdělávacích akcích uspořádaných za trvání projektu bylo proškoleno celkem 4996 osob, z toho 905 mužů a 4091 žen. Více než 60 z celkových 160 plánovaných seminářů se uskutečnilo ve formátu tzv. regionálního semináře na klíč, tj. jako vzdělávací akce nejen pro zaměstnance soudu, ale všechny členy interdisciplinárních týmů při daném soudě (advokáti, poskytovatelé odborných služeb, mediátoři, znalci apod.)
2) Tvorba e-learningových textů
Vedle realizace výuky bylo díky projektu vytvořeno 16 e-learningových studijních opor. Tyto e-learningové texty jsou volně dostupné zaměstnancům justice v systému ASJA.
- Hodnocení ohrožení dítěte v opatrovnické justici
- Manuál soudního sociálního pracovníka
- Metodika hodnocení míry podpory při právním rozhodování - Clearing
- Možnosti využití jiného soudního roku ve věcech péče soudu o nezletilé
- Nepřijatelnost násilí na dětech – fyzické tresty
- Nevhodné zacházení s dětmi
- Participace dětí na soudním řízení
- Pěstounský plán
- Právo na respektování rodinného a soukromého života (článek 8 EÚLP)
- Proces posouzení úmrtí dítěte
- Předsudečné násilí pro soudce a státní zástupce
- Rodičovské plány
- Tranzitní plány
- Trauma zohledňující přístup v opatrovnické justici
- Úvod do evidence-based přístupu
- Vzorový spis P - řízení o svéprávnosti
3) Překlad a realizace e-learningových kurzů HELP
Díky projektovému financování bylo vytvořeno, tj. přeloženo do českého jazyka a tutory upraveno pro potřeby českého právního prostředí celkem 7 kurzů. Tyto kurzy jsou volně dostupné ke studiu na stránkách Programu HELP Rady Evropy.
- Antidiskriminační právo, tutor Petr Polák, KVOP
- Justice přátelská dětem, tutorka Eva Petrová, KVZ
- Klíčové lidskoprávní principy v biomedicíně, tutorka Kateřina Šimáčková
- Mezinárodní spolupráce v trestních věcech, tutor Jiří Novák
- Násilí na ženách a domácí násilí, tutorka Lucie Hrdá, ČAK
- Boj proti obchodování s lidmi, tutorka Jana Zezulová, NSZ
- Počítačová kriminalita a elektronické důkazy, tutor tJiří Novák
- Předsudečné násilí a nenávistné projevy, tutor Viktor Kundrák, Úřad vlády
4) Vytvoření 5 instruktážních videí pro osoby, které vstupují do kontaktu se soudem
Díky projektu bylo vytvořeno a publikováno 5 videí, které pomohou zranitelných osobám (děti, oběti diskriminace, oběti trestného činu, obvinění), ale i běžným osobám při jejich kontaktu se soudním prostředím.
- Co vědět, když jdu poprvé k soudnímu jednání
- Co je diskriminace a jak se proti ní můžeme bránit
- Děti v soudní síni
- Práva obviněných v trestním řízení
- Práva poškozených v trestním řízení
5) Dětské fokusní skupiny pro kvalitu justice
Díky projektu se sešly celkem 4 fokusní skupiny složené z dětí a mladých lidí, kteří zkušenost s opatrovnickou justicí. Cílem bylo zjistit, zda se tato skupina zvlášť zranitelných osob setkala se soudci nebo jinými soudními osobami, jakým způsobem, jak tato setkání probíhala, zda byla poučena o svých právech, zda a jak jich využila, jak bylo naloženo s jejím názorem a jak byla vyrozuměna o výsledku řízení. Při formování dětských fokusních skupin a v jejich průběhu jsme využili zkušeností a poznatků zástupců společnosti Lumos Czech Republic, která od roku 2008 do roku 2022 působila v oblasti pomoci dětem a mladým lidem na území České republiky a na oblast participace se soustředila. Na základě uvedené analýzy a spolupráce byly zformovány celkem 4 dětské tematické fokusní skupiny: Děti a rozvod, Děti a ústavní výchova, Děti a pěstounská péče a Děti a řízení ve věcech dětí mladších 15 let, které se dopustily činu jinak trestného.
6) Pilotní testování pracovníků na pozici soudního (forenzního) sociálního pracovníka
V rámci pilotního testování zavedení pozice soudného sociálního pracovníka (dále jen „SSP“) do struktury opatrovnických úseků okresních soudů, které probíhalo v letech 2020 – 2023 u partnerských soudů, bylo prokázáno, že zapojením SSP do činnosti soudů dojde ke zkvalitnění průběhu a výsledku soudního řízení ve všech sledovaných agendách (rodinné právo soukromé, rodinné právo veřejné, svéprávnosti). Zkvalitnění lze pozorovat ve vztahu ke zranitelnému účastníku řízení (dítě, posuzovaná osoba) – dochází k lepšímu zohlednění specifických potřeb zranitelné osoby v rámci soudního řízení, ale i ve vztahu k ostatním účastníkům řízení (typicky rodiče či opatrovníci osoby omezené ve svéprávnosti). Soud je díky přítomnosti SSP schopen komunikovat způsobem, který je srozumitelný zranitelné osobě, čímž dochází ke zlepšení přístupu těchto osob k soudu i ke spravedlnosti. Zapojení SSP do rodinněprávních sporů přináší také prvek zrychlení řízení (např. může SSP poskytnout rodičům edukaci, aniž by museli vyhledat službu jiného poskytovatele odborné pomoci), edukovaní účastníci jsou pak konstruktivnější v rámci soudního jednání, čímž dochází ke zjednodušení práce soudce (a jeho zrychlení). SSP dále koordinuje a vyhodnocuje úspěšnost doporučené či uložené odborné pomoci, díky čemuž nedochází k nahodilému a protrahovanému odkazování účastníků k různým poskytovatelům odborné pomoci.
Autoevaluace pilotního testování zapojení SSP do činnosti opatrovnických úseků dále prokázala, že de lege ferenda lze touto cestou dospět k finančním úsporám na straně okresních soudů (částečné nahrazení znaleckých posudků zprávou o provedeném vyhodnocení potřeby podpory při právním jednání v rámci řízení o svéprávnosti (clearing). Dále bylo prokázáno, že zapojení SSP do efektivnějšího výkonu soudního dohledu nad dětmi ohroženými odebrání z biologické rodiny, může vést ke snížení míry institucionalizace dětí v ústavních formách náhradní rodinné péče, a tak přinést finanční úsporu na straně státního rozpočtu. Součet úspor, kterých je možné díky zřízení pozice SSP dosáhnout jen v těchto dvou zkoumaných agendách, přesahuje náklady potřebné na zřízení pozice 1 SSP na všech okresních soudech v ČR.
Pilotní testování prokázalo, že nejen že zřízením pozice SSP na okresních soudech dojde ke zkvalitnění průběhu a výsledku příslušných soudních řízení, ale že dojde i k nezanedbatelným finančním úsporám, jak v rozpočtu resortu justice, tak v jiných kapitolách státního rozpočtu. Pilotní testování lze proto označit za úspěšné a je možné ho doporučit k plošnému rozšíření.
Autoevaluační zpráva pilotního testování soudních sociálních pracovníků
7) Zahraniční studijní cesty
V rámci projektu byly upořádány zatím 4 zahraniční cesty, a to v roce 2022 cesta na Slovensko se zaměřením na tamní opatrovnickou justici, v létě 2023 do Spojeného království se zaměřením na problematiku domácího a sexualizovaného násilí a do Rakouska se specializací na řízení o svéprávnosti a detenční řízení a v září 2023 do Norského království se zaměřením na systém ochrany dětí. Díky projektovému financování se také účastnily zahraniční lektorky (Velká Británie a USA) na konferenci Problem-solving justice aneb justice zaměřená na řešení příčin, 14. – 15. března 2024 v Praze.
Adresa pro doručování dokumentů v analogové podobě a dokumentů v digitální podobě doručených na přenosných technických nosičích:
Masarykovo náměstí 183, Kroměříž 767 01
Úřední hodiny podatelny:
pondělí - čtvrtek 8.30-14.30h
pátek 8.30-13.30h
Elektronická adresa podatelny:
Všechny ostatní emailové adresy zřízené Justiční akademií slouží pouze pro běžnou emailovou komunikaci. Případná podání doručená na tyto adresy nesplňují zákonné podmínky pro doručení a bude nutno je následně buď doplnit, nebo zaslat znovu na adresu. V opačném případě není možné poskytovat potvrzení doručení takové zprávy dle § 6 odst. 3 vyhl. č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, v platném znění, ani zajistit ověření pravosti a neměnnosti doručeného dokumentu v budoucnu.
Identifikátor datové schránky:
gg5aa56
Informace - příjem elektronického podání - dle nařízení vlády 495/2004 Sb.
Přijímané formáty:
Dokumenty:
rtf, pdf, xls, xlsx, doc, docx, odt, ods, txt
Video formáty:
- použitý video kodek: XviD, DivX, MPEG1, MPEG2/DVD, wmv
- použitý audio kodek: pcm, wav, mp3, ogg, wma, ac3
Audio formáty:
- pcm, wav, mp3, ogg, wma
Archivové formáty:
- rar, zip
Formáty pro externí podpisy:
- CER, CRT, DER, PK7 - formáty certifikátů dle standardu X. 509
- P7B, P7C, P7F, P7M, P7S - formáty certifikátů a elektronických podpisů dle
PKCS#7
- TST - formát pro elektronické razítko
Typy nosičů/způsob doručení:
DVD, CD, MASS STORAGE (bez nutnosti instalace sofware), http (odkaz), email
Email:
- formát HTML, PLAIN TEXT
- kódování textu - ISO - 8559-2, ISO - 8559-1(LATIN-1), Unicode nebo UTF-8
- velikostní omezení (včetně všech příloh): email - 20MB
- jednou emailovou zprávou (nebo na jednom technickém nosiči dat) lze přijmout pouze
jedno podání
- hromadné podání - dle domluvy s organizací
Elektronický podpis:
- http: podepsané celé podání včetně všech příloh uznávaným elektronickým podpisem
- email: podepsané celé podání včetně všech příloh uznávaným elektronickým
podpisem
- osobní (EPO005F): podání ve formě jednoho souboru (více souborů se musí dát
do jednoho ZIP, RAR souboru) + externí uznávaný elektronický podpis
- hromadný: ZIP soubor + externí uznávaný elektronický podpis (nebo jinak po domluvě
s organizací)
Způsob nakládání s datovými zprávami, u kterých byl zjištěn výskyt chybného datového formátu nebo počítačového programu, který je způsobilý přivodit škodu na informačním systému nebo na informacích zpracovávaných úřadem (dále jen „škodlivý kód“):
Lze-li z dokumentu, u kterého byl zjištěn chybný datový formát, nebo škodlivý kód, určit odesílatele a jeho kontaktní údaje nebo elektronickou adresu odesílatele, vyrozumí podatelna odesílatele o zjištěné vadě dokumentu a stanoví další postup pro její odstranění. Nepodaří-li se Justiční akademii ve spolupráci s odesílatelem vadu dokumentu odstranit, veřejnoprávní původce dokument nezpracovává.
Důsledky doručení neúplného nebo poškozeného dokumentu v analogové podobě nebo dokumentu v elektronické podobě:
Pokud je doručený dokument v analogové nebo elektronické podobě neúplný nebo nečitelný a je možné určit odesílatele a jeho kontaktní údaje, je odesílatel o vadě dokumentu vyrozuměn. Nepodaří-li se podatelně ve spolupráci s odesílatelem vadu odstranit, podatelna dokument nezpracovává.
Není-li možné určit odesílatele a jeho kontaktní údaje, dokument podatelna nezpracovává.